Uczniowie klasy III a zakończyli realizację projektu edukacyjnego z zakresu bezpieczeństwa oraz edukacji finansowej „ Od grosika do złotówki”, do którego przystąpili w klasie drugiej. Zajęcia zgodnie z założeniami zostały włączone w cykl kształcenia edukacji wczesnoszkolnej. Realizowano go od grudnia 2017 do listopada 2018 roku . Był to projekt finansowany przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości, Fundację PZU i Fundację Kronenberga przy City Handlowy. Przez 10 miesięcy uczniowie poznawali podstawy edukacji finansowej: rodzaje i wartość pieniędzy, zdobywali umiejętności ułatwiające im podejmowanie samodzielnych decyzji oraz jak racjonalnie gospodarować zasobami pieniężnymi. Wiedzę zdobywali w trakcie galaktycznej podróży odwiedzając następujące planety: Grosik, Portfelik, Skarbonka, Zabawka, Parasol i Złotówka.
Celem projektu było:
· kształtowanie umiejętności z zakresu gospodarowania pieniędzmi, między innymi ustalania priorytetów przy ich wydawaniu czy też oszczędzaniu,
· umożliwienie dzieciom poznawania świata finansów osobistych,
· wspomaganie ich samodzielności uczenia się,
· inspirowanie uczniów do realizowania własnych pomysłów,
· rozbudzanie ich ciekawości poznawczej oraz motywacji do dalszej edukacji.
Realizacja projektu odbywała się w następujących etapach:
· Przygotowanie rodziców.
· Zajęcia z uczniami – podróż po Galaktyce Finanse.
· Praca samodzielna rodziców z dzieckiem.
· Podsumowanie zajęć z dziećmi – podróż po Galaktyce Oszczędzania.
· Prezentacja osiągnięć uczniów.
· Konkursy.
W czasie realizacji projektu uczniowie:
- poznali znaczenie pojęć: moneta, banknot, nominał, bilon, awers i rewers, mennica, konto, debet, karta kredytowa, bankowiec, lokata, bankomat, gotówka, reklama, produkt, recykling, segregacja odpadów, surowce wtórne, mienie, dobra materialne, polisa, finanse, saldo, oprocentowanie,
- poznali rodzaje i wartość pieniędzy,
- nauczyli się liczyć pieniądze,
- doskonalili umiejętność liczenia pieniędzy rozwiązując różnorodne zadania,
- zapoznali się ze sposobami zarabiania pieniędzy na drobne wydatki,
- poznali wartość nabywczą pieniędzy,
- poznali zawody ludzi, którzy dbają o nasze bezpieczeństwo oraz utrwalali numery alarmowe,
- poznali sposoby bezpiecznego spędzania czasu wolnego podczas ferii zimowych i letnich, zasady bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych, na placu zabaw i podczas wyjazdów,
- nauczyli się, jak rozsądnie wydawać pieniądze oraz poznali sposoby ich oszczędzania,
- uczestniczyli w zabawach z rówieśnikami,
- oglądali filmy, śpiewali piosenki,
- wykonywali prace plastyczno – techniczne,
- rozwijali umiejętność pracy w grupie,
- poznali przykłady bezpiecznych i niebezpiecznych zachowań w szkole,
- stosowali zasady bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły,
- określali przyczyny powodujące straty finansowe,
- utrwalali wiedzę dotyczącą rozważnego dokonywania zakupów oraz wpływu reklamy na zachowanie konsumenta,
- uczestniczyli w wycieczce do banku PKO BP, w trakcie której poznali sposoby lokowania pieniędzy oraz bezpiecznego ich przechowywania.
Realizacja projektu oparta była na stosowaniu metod i technik aktywizujących uczniów polegających na:
- zabawach i działaniu,
- przekazie słownym,
- samodzielnym doświadczaniu,
- grach dydaktycznych,
- spontanicznej, swobodnej aktywności dziecka,
- obserwacji i pomiarze,
- uczeniu się przez odkrywanie,
- twórczym rozwiązywaniu problemów.
Projekt zachęcał rodziców do aktywnego uczestnictwa w edukacji dziecka. Uczył szacunku do pracy i kształtował umiejętność racjonalnego gospodarowania finansami. Wszystkie zadania edukacyjne były związane z przygodą, w której uczniowie uczestniczyli. Wyposażony był w innowacyjne i kolorowe materiały dydaktyczne. Podczas 10 miesięcznej realizacji projektu uczniowie poznali podstawy edukacji finansowej oraz zdobyli umiejętności ułatwiające im podejmowanie samodzielnych decyzji, a także racjonalne nimi gospodarowanie. Odbyli wycieczkę do banku, trakcie , której zobaczyli sejf i banknoty całego świata. Brały udział w ogólnopolskim konkursie na wykonanie komiksu o oszczędzaniu. Dzieci podróżując po galaktyce Finanse prowadziły swój własny „Dziennik podróży”. Jego atrakcyjna forma zachęcała wszystkich do dalszych działań i poznawania podstaw wiedzy z zakresu finansów, a także pobudzała do refleksji i samokształcenia. Podejmowane działania były inspiracją dla uczniów do realizowania własnych pomysłów, rozbudzając przy tym ich ciekawość. Uważam, że realizacja tego projektu będzie dla uczniów niezapomnianą przygodą.
Marzena Wiśniewska