XVII DOLNOŚLĄSKI FESTIWAL NAUKI 2014
W PSP nr 17

Nasza szkoła już po raz czwarty była współorganizatorem Dolnośląskiego Festiwalu Nauki na terenie Wałbrzycha.
W związku z tym 13.10.2014 r. uczniowie klasy IV i VI pod kierunkiem nauczycielki przyrody p. Małgorzaty Opali przygotowali i zaprezentowali na terenie swojej szkoły ciekawe i atrakcyjne doświadczenia fizyczno- chemiczne pod tytułem: PRETEKSTY PRZYRODNICZE. Pokazy były przeznaczone dla uczniów szkół podstawowych i dzieci w wieku przedszkolnym . Mieliśmy zaszczyt gościć uczniów z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 5 w Wałbrzychu i ich opiekunów. Pokazy obejrzeli również uczniowie naszej szkoły.
Doświadczenia wzbudziły duże zainteresowanie i zachwyt wśród oglądających. Pokazy bardzo podobały się zarówno dzieciom jak i opiekunom.
Nasi „ szkolni naukowcy” pokazali swoje umiejętności w takich m. in. doświadczeniach jak:
„ wybuch wulkanu”
„ dziwny balon”
„ jak gwoździa zamienić w magnes”
„zaczarowana puszka”
„triki ze świeczkami”
„ balon widmo”
„ duch w butelce”
„ jak oddzielić sól od pieprzu”
„ magiczne zapałki”
„ jak z łyżki i widelca zbudować obwód elektryczny”
„czy woda z solą przewodzi prąd elektryczny”
„sposób na oczyszczenie brudnej wody”
„tajemnicze wciąganie balonu do butelki”
„jak zbudować wentylator elektryczny”
Oprócz pokazów zostały przygotowane dla gości zagadki, które rozwijały logiczne myślenie, zręczność i spostrzegawczość.
Podczas eksperymentów dzieci nie tylko były widzami, ale również samodzielnie mogły wykonać niektóre doświadczenia, oczywiście pod czujnym okiem swoich starszych kolegów.
Uczniowie bardzo dobrze wczuli się w rolę nauczycieli, jasno i wytrwale tłumaczyli efekty prezentowanych doświadczeń.
Młodsi koledzy poprzez zabawę mieli okazję poznać i odkryć niektóre „tajemnice” otaczającego ich świata.

Doświadczenia zaprezentowane przez uczniów były bardzo atrakcyjne i ciekawe, bezpieczne, nie wymagały specjalistycznego sprzętu, a jedynie materiałów i przedmiotów codziennego użytku, np. butelki, balony, proszek do pieczenia, kwasek cytrynowy, woda, sól, pieprz itp. Eksperymenty te w sposób bardzo przystępny ułatwiają zrozumienie zagadnień przyrodniczych.
Wspólnie spędzony czas upłynął w miłej, przyjacielskiej i naukowej atmosferze.
Wszystkim uczniom, którzy przygotowali doświadczenia, zagadki logiczne należą się podziękowania i gratulacje za godne promowanie szkoły i nauki.

Opala Małgorzata